Education

De leer cyclus van Kolb

Tijdens mijn studie Small Business & Retail management werd er altijd veel gesproken over het leerproces volgens de leer cyclus van Kolb. Deze leer cyclus heeft voor mij persoonlijk veel betekent omdat het mijn bewust maakte van mijn kunnen. Als je het proces van deze cyclus niet volgt in je leven dan word je niet zo gelukkig als dat je zou kunnen. Ook zal je persoonlijke ontwikkeling op een gegeven stoppen omdat je niet doorhebt welke kwaliteiten je hebt. Je moet dus van Onbewust Onbekwaam een mooie route volgen naar het Onbewust Bekwaam zijn van je persoonlijkheid.  Figuur 1 geeft het proces weer volgens Kolb. Ik zal per stap uitleggen hoe deze transitie werkt.

Figuur 1. Leercylcus volgens Kolb

Transitie 1.

Transitie 1 begint bij het Onbewust Onbekwaam zijn. Hier is een persoon die nog niet weet dat die iets niet kan. In principe is hier nog niks aan de hand omdat de persoon niks doorheeft. Transitie 1 zorgt ervoor dat een persoon Bewust Onbekwaam wordt. Dit houd 1 dat die het probleem begint te zien. Hij wordt zich bewust dat die bepaalde kwaliteiten niet beheerst. Mensen die hierin blijven wordne vaak depressief omdat ze het probleem niet oplossen. Mensen die dit wel doen vervolgen transitie 2.

Transitie 2.

Transitie 2 betekent dat je van een probleem hebben er bewust er van zijn naar het probleem oplossen en de vaardigheid aanleren. Hierdoor wordt je bewust bekwaam. Je hebt jezelf iets aangeleerd. Je bent er ook trots op. Maar zonder transitie 3 kom je er niet.

Transitie 3.

Bij transitie 3 komt een stukje feedback kijken. Zonder reflectie en feedback van andere blijf je hangen en wordt je niet zelfverzekerd dat je iets ook daadwerkelijk kan. Het verschillen tussen kennen en kunnen is een groot verschil. En het bewust worden dat je iets daadwerkelijk kan komt door zelfreflectie of feedback van andere. Het is heel erg belangrijk dit te doen omdat je anders het diee hebt dat je alle moeite erin hebt gestoken voor niks. Zonder reflectie kan niemand verder leren omdat de het bewustzijn het nut hiervan niet in ziet.

Transitie 4.
De laatste transitie is meteen ook de meest aparte. Want wat gebeurt hier namelijk? We worden weer onbewust onbekwaam. Er komt weer een nieuw probleem op ons pad waar we niet van bewust zijn. En dit is niet erg want zonder problemen kunnen we niet leren. Na deze transitie begint de leer cyclus weer opnieuw.

De ontwikkeling die ik heb gemaakt tijdens mijn studie heb ik grotendeels te danken aan deze cyslus. In het begin bleef ik telkens hangen bij het Bewust Onbekwaam en het Bewust Bekwaam. Hert probleem was dat ik niet aan zelfreflectie deed en ook niet om feedback vroeg. Hierdoor had ik telkens het idee dat alles wat ik deed minimaal was en niet iets bijzonders was. Toen ik eenmaal leerde zelfreflecteren en om feedback durfde te vragen ben ik gegroeid.

Ik raad iedereen aan om zichzelf bekend te maken met deze cyclus en het aanleren van zelf reflectie en vragen naar feedback. Het zal voor iedereen een wereld van verschil maken!

By Bart van Duinkerken

Driven and energetic consultant and developer with 8+ years of experience working on complex projects with clients across multiple business lines. Fluent in Dutch and English; Self-taught .NET developer; Skilled at bridging the gap between business and IT. Excellent at analyzing business requirements and translating them to development needs. Love working with ambitious people not scared of thinking outside of the box. Enjoy guiding and others understanding business requirements.