Google SEO

AdWords Tips voor een betere CTR van je Ad Text.

AdWords Kwaliteitsscore

Je moet voor je werk AdWords beheren. Je hebt al heel wat woorden uitgesloten, je hebt advertenties geschreven en mooie advertentiegroepen gedefinieerd. Maar toch blijft je CTR lager dan dat je gehoopt had. Hoe ga je hiermee om? Want je CTR is een belangrijke factor van je kwaliteitscore. Hier een aantal AdWords tips voor je Ad Text die helpen bij het verhogen van de CTR. AdWords help is om de hoek.

1. Sitelinks

Maak gebruik van sitelinks. Door middel van de advertentie extensie Sitelinks kan je naast je hoofdbestemmingspagina, mensen ook sturen naar andere delen van je website, zoals je aanbiedingspagina en/of contact pagina. Het grootte  voordeel hiervan is dat je advertentie meer op valt dan die van de concurrent. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd op jou advertentie te klikken en jou website te bezoeken. Probeer ook eens een aantal producten/prijzen in je sitelinks te plaatsen.

4. Advertentiegroepen

Dit is een van de belangrijkste AdWords tips. Zorg voor kleine en relevante advertentiegroepen. Ik probeer altijd zo min mogelijke woorden in een advertentiegroep te hebben en zoveel mogelijk advertentiegroepen. Door een paar relevante woorden in een advertentiegroep te plaatsen is het makkelijker advertentieteksten te schrijven. Hierdoor zal je kwaliteitsscore hoger zijn, betaal je minder per click, en zullen gebruikers zich eerder met jou advertentie kunnen associëren.

3. Product Prijzen

Wat ik heel vaak zie is dat AdWords gebruikers een mooie advertentietekst bedenken en daarmee de klant proberen te verleiden. Helaas is AdWords geen normaal reclame middel. Je moet kort en bondig zijn en de aandacht van de klant krijgen in een oogopslag. Daarom is het proberen waard om bedragen van je producten in de Ad Text te verwerken. en dan het liefst in de 1ste regel met een punt aan het einde. Hierdoor komt je prijs vaak naast je Titel te staan. Wanneer je concurrenten ook prijzen in hun ad text hebben, zorg er dan wel voor dat jij goedkoper bent. Wanneer je dat niet bent haal de prijs dan weg of zorg voor een andere USP, zoals gratis verzending.

4. Locatie Extensie

Wanneer je regionaal actief bent met je bedrijf is het verstandig om Google Places in te stellen. Deze kan je daarna koppelen met je AdWords account waarna je een extensie aan je campagnes kan toevoegen. Hierdoor zien mensen meteen waar je actief bent en dus een interessante partij bent in de regio.

5. Instellingen

Zorg ervoor dat je je advertentieteksten kunt testen. Google wilt graag dat jij geld uitgeeft aan Google en zet zelf de instelling voor Ad Text op optimaliseren voor klikken. Ik zou er altijd voor kiezen om te roteren omdat je dan kan bijhouden welke advertentietekst het beste werkt. Zorg dus voor 3-4 advertentieteksten per groep en houd bij welke het beste werkt. Door bij te houden welke AdWords ctr het hoogste is kan je nieuwe advertentieteksten schrijven met aspecten uit je beste advertentie.

6. Taalgebruik

Maak geen gebruik van vaktaal. Veel van je klanten/bezoekers hebben hier geen verstand van en zullen daarom niet op je advertenties klikken. Maak eerder gebruik van woorden als “Nieuw”, “Voordelig”, “Goedkoop”, “Proefpakket”, “Exclusief”, “Verantwoord”. Maar maak alleen gebruik van deze woorden wanneer het ook daadwerkelijk klopt. Ga niet liegen tegen over je bezoekers want dan betaal je voor de klik en zijn de mensen snel weer weg.

Heb jij nog AdWords tips?

Heb jij nog andere AdWords tips of Ad Text tips? Ik ben benieuwd welke dat zijn. Post ze in de comments en ik zal ze toevoeging met een verwijzing naar de bedenker. Graag jullie mening.

By Bart van Duinkerken

Driven and energetic consultant and developer with 8+ years of experience working on complex projects with clients across multiple business lines. Fluent in Dutch and English; Self-taught .NET developer; Skilled at bridging the gap between business and IT. Excellent at analyzing business requirements and translating them to development needs. Love working with ambitious people not scared of thinking outside of the box. Enjoy guiding and others understanding business requirements.

3 replies on “AdWords Tips voor een betere CTR van je Ad Text.”