SEO

Linkbuilding Tips

Linkbuilding Tips Blog Artikelen

Wat is linkbuilding? Wanneer je een website hebt en je wilt op een aantal gekozen zoekwoorden hoger in de zoekresultaten komen is het belangrijk om een aantal goede links naar de homepage en/of content te verkrijgen. Hiermee beginnen lijkt een onmogelijke klus maar dat is het niet. Vandaar dat ik hier via een aantal tips uitleg hoe je aan kwalitatieve backlinks kan komen.

Het is belangrijk om op een normale en legale manier aan linkbuilding te doen. Het gaat hier dus niet om linkbuilding door middel van links kopen bij bijvoorbeeld link farms of adverteren via Google AdWords.

Linkbuilding tips:

1. Gebruik backlink software, zoals die van SEOMoz.org, om je concurrenten te analyseren waar zij hun backlinks verkrijgen.
2. Ben je een webmaster en heb je meerdere websites onder je hoede, gebruik dan de data die je kan verkrijgen uit Google Webmaster Tools.
3. Wanneer je een webshop hebt en deze dus hoger wilt krijgen in de zoekresultaten kan je links verkrijgen door bijvoorbeeld deze aan je leveranciers te vragen.
4. Ook kun je aan klanten vragen of ze een link of review over jou/je dienst willen schrijven op hun eigen blog of forum.
5. Wanneer je in blog hebt schrijf dan korte en unieke artikelen die waarde hebben voor je lezers. Wanneer jou informatie interessant is zullen mensen hier sneller naar linken.
6. Laat andere bloggers een gast artikel schrijven op jou blog. Vaak zullen deze mensen op hun eigen blog verwijzen naar hun eigen artikelen op jou blog.
7. Schrijf zelf een gast artikel op andere blogs. Link hiermee naar jou eigen website/blog.
8. Plaats een link naar het geschreven artikel onderaan het artikel zelf. Wanneer andere mensen dan jou content kopiëren zal de link naar jou website weer richten.
9. Zorg ervoor dat je je artikelen plaatst op Social Media, dus Twitter, Facebook, LinkedIn en Google +. Dit levert je niet alleen links op maar ook bekendheid en bezoekers.
10. Bekijk websites als Stumbler en Topsy en plaats je artikelen op deze websites.

Wat niet te doen bij Linkbuilding:

1. Ga geen links kopen van mensen die dit aanbieden.
2. Ga niet als een gek aan de slag met overal jou link plaatsen. Wanneer je dit doet kan Google het idee krijgen dat je links koopt en je een penalty geven waardoor je helemaal niet gevonden wordt.
3. Ga niet naar websites toe die totaal niet relevant zijn voor de informatie/dienst die jij levert. Deze links zijn namelijk ook niks waard.

Belangrijke Informatie bij Linkbuilding:

1. Kwalitatieve links(relevant en PR) is belangrijker dan kwantitatieve links.
2. Zorg ervoor de links een DoFollow tag bevatten.
3. Zorg dat je helder hebt waar je links hebt geplaatst en welke anchor tekst je hebt gebruikt.
4. Maak een Google Webmaster account aan om inzicht te krijgen in je backlinks.
5. Zorg dat niet alleen je homepage links verkrijgt maar ook dat specifieke artikelen/pagina’s gelinked worden.

Mocht je nog andere linkbuilding tips willen toevoegen vraag ik je om een reactie te plaatsen zodat ik deze eventueel kan toevoegen.

Linkbuilding is veel werk maar kan ook heel leuk zijn wanneer je je ogen openhoud voor informatie.

By Bart van Duinkerken

Driven and energetic consultant and developer with 8+ years of experience working on complex projects with clients across multiple business lines. Fluent in Dutch and English; Self-taught .NET developer; Skilled at bridging the gap between business and IT. Excellent at analyzing business requirements and translating them to development needs. Love working with ambitious people not scared of thinking outside of the box. Enjoy guiding and others understanding business requirements.

6 replies on “Linkbuilding Tips”

I own a couple of weblogs and i am striving to find out useful info concerning back link buildingfor a while now, and so far i haven’t read any beneficial details. I really want to promote my blogs and escalate my site traffic. Your article looks useful, i could possibly give it a try.